Om Håkan

Mitt foto
Bloggar numera på min egen hemsida, www.hakanlindgren.com. Välkommen :-)

onsdag 26 mars 2014

Ny gästbloggare - Amalia Vilde "När man kliver ur bubblan"

I torsdags förra veckan gästbloggade jag hos Amalia Vilde. Nu är det min tur att bjuda tillbaks :-)

Läs om Amalias racerbilsnabba resa från novelldebutant på Kapitel1 till utgivningen av hennes första novell Superbia.


Vem är kvinnan bakom bilden? Läs bloggen och upptäck en del av sanningen, om än inte hela ...


När man kliver ur bubblan.

Min resa från att låta någon läsa det jag skrivit (september 2013) till att bli utgiven (februari 2014) har gått otroligt fort. Det är knappt jag har hängt med själv. Tidigare satt jag i min egen författarbubbla och skrev. Numera finns mina texter till allmän beskådan och det är en skräckblandad upplevelse. Vem som helst kan köpa min novell, läsa den och tycka om den – eller inte tycka om den. Jag gör mitt bästa att inte tänka så mycket på det.

Fast det är ju inte riktigt sant. Jag tror att man som författare tänker ganska mycket på hur ens texter ska tas emot. Tumme upp eller tumme ner. Bra recensioner eller dåliga recensioner. Nöjda läsare eller missnöjda läsare. Mitt i allt det här kan man inte göra annat än att gilla läget och fortsätta skriva. Sträva efter att nästa novell blir ännu bättre än den förra. (för den var ju jättebra …)

För mig började allt när jag hittade till Kapitel 1 och novelltävlingen ”Fångad av lust”, med temat erotik. Perfekt, tänkte jag, eftersom jag skriver just erotiska noveller. Lite stressad var jag förstås över att andra skulle läsa och bedöma novellerna.

Mitt första bidrag hette ”Adonis”, en novell med mycket erotik, många detaljer och inga stängda sovrumsdörrar så långt ögat nådde. Reaktionerna var övervägande positiva, vilket var en oerhörd lättnad, jag hade förväntat mig mer ifrågasättande. 
 

Mitt nästa bidrag var ”Superbia”. Den fick också ett positivt mottagande och blev Juryns val den månaden. Att bli utvald av en jury gav mig bekräftelse på att jag uppnått det jag ville. Att skriva noveller där erotiken står i centrum och driver handlingen framåt. Det var också det här som gjorde att jag vågade ta steget och skicka till förlag.

Jag skickade både ”Adonis” och ”Superbia”. En blev antagen, den andra inte. Så här i efterhand kan jag bara konstatera att förlaget fattade ett klokt beslut. Den refuserade novellen var inte redo att bli utgiven. Det var däremot ”Superbia” och den gavs ut på Hoi Förlag i februari i år.

”Superbia” är först ut i en serie noveller baserad på De sju dödssynderna. Jag gillar idén med ett sammanhållet tema, som ändå ger varje novell en egen identitet. Det ger en röd tråd genom serien, men varje novell är ändå helt fristående. Att skriva en serie erotiska noveller baserade på de största synder en människa kan begå, var en utmaning jag inte kunde motstå.

Just nu skriver jag del två. Det är faktiskt ”Adonis”, som genomgår en totalrenovering och kommer att komma ut som dödssynden Frosseri. Den är inte klar, men den är redan mycket bättre än den var tidigare.

Följ gärna min blogg om du vill veta hur det går.

Tack, Håkan för att jag fick gästblogga hos dig!

/Amalia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar